Thursday, April 17, 2008

Hvorfor så stille?

I dag har jeg sett på nyhetene på tegnspråk. Jeg forsto lite - egentlig ingenting. Det er så stille - bare noen lave toner i bakgrunnen en knapt fanger med et menneskeøre - før nyhetsjingelen kommer etter 5 minutter.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så stille. Noen hører ikke lyden likevel, mens andre ikke forstår hva som blir sagt og skifter kanal når stillheten brer seg. Hva med litt lyd? Musikk? Eller en som snakker med munnen mens nyhetene blir lest opp med hendene?

5 comments:

Anonymous said...

Dette her jeg også lurt på! I mange år. Det verste er når man har glemt at tv'n står på fordi det er så stille, og så plutselig kommer jingelen - jeg skvetter himmelhøyt hver gang!

- Kera - (ikke lenger anonym)

Anonymous said...

Hmmm... Dette har jeg egentlig aldri tenkt over. En liten nyhetsoppleser i bakgrunnen hadde ikke skadet, men musikk? Ser for meg en nyhetsoppleser som veiver med hendene sine, mens det i underteksten står: "5 døde i ... (et eller annet)". Samtidig i bakgrunnen høres vi DDE med "Det går likar no" (gjelder oss som hører).

Sylvisvas said...

Et poeng det. Jeg tror det er et hull her - et yrkesgruppehull. Noen må settes til å lage tilpasset bakgrunnsmusikk til nyheter på tegnspråk.

Unknown said...

Dere bør slutte sitte alene hjemme å se ettermiddags TV. Man får bare så mange rare tanker i hodet av slikt :-)

Hanso

Anonymous said...

Jeg har alltid tenkt at det skulle være klassisk musikk, men en egen Nyheter på Tegnspråk-DJ er sef den beste løsningen! :-)
Når det gjelder selve spm "Hvorfor så stille?" har jeg som sagt tenkt mye på det. Tror det er en slags rettferdighetstanke som ligger til grunn. Her er det endelig noe som bare de døve har glede av, en slags "payback" for åra før tv'n kom, da det bare fantes radio.

- KERA -

Besøkende