Thursday, July 03, 2008

For eller mot miljøet?

Jeg har miljøkikkerten på og slår slag for slag for miljøet. Men er jeg litt overivrig og spontan?

På handleturen tidligere i uken kjøpte jeg en flerbruks handlepose. Fornøyd gikk jeg ut av butikken i den tro at jeg nå gjør en liten innsats for miljøet.

Et lite glimt flerbruksposens merkelapp og jeg ser "100% nylon". Nylon har en nedbrytningstid på 30-40 år, mens plast har tilsvarende 10-20 år. Andre materialer har enda kortere nedbrytningstid.

Er dette et slag for eller mot miljøet? Kunne slaget vært større?

1 comment:

Sylvisvas said...

Kiwi overbeviser - jeg tror jeg har gjort et godt valg pt:

"Vi har lansert gjenbruksposer i nylon fordi vi har fått anbefalt dette fremfor bomull og papir. Dessuten er de lettere og enklere å rulle sammen og enklere å holde rene. Men det er ikke sikkert vi har funnet den beste løsningen enda, så vi vil fortsette å lete etter bedre egnede løsninger.
Dersom du leverer posene til vår butikk vil vi resirkulere de sammen med det andre avfallet vårt."

Besøkende