Tuesday, July 08, 2008

Folkeopplysning I: Oppvasken

For en stund siden hadde jeg en meningsmåling om når en bør ta i oppvaskmiddelet i oppvasken - før, under eller etter en har tappet i vann. Responsen var svært dårlig og jeg fikk ingen statistiske bevis for at JEG HAR RETT. Ut fra nettet og inn på kjøkkenet. Meningene var mange og teoriene var motstridende - dermed ble det nødvendig å ta kontakt med en profesjonell aktør.

Spørsmål: Ulike teorier om skum i oppvasken er kommet frem - fra at skum er unyttig til at det er nyttig. Har dere fasitsvaret?
Svar: Skum har ingen effekt, men et "skalkeskjul" for å slippe å se fettet som legger seg i vaskevannet. Det er vaskevannet som har effekten. Ønsker man mer skum kan vaskemiddelet f.eks. tas først i vaskevannet og mindre skum tas oppvaskmiddelet til slutt.

Spørsmål: Betyr dette i realiteten at det ikke spiller noen rolle for "vaskeeffekten" om en tar i oppvaskmiddelet før eller etter en har tappet i vannet?
Svar: Det er riktig.

Spørsmål: Mer skum betyr ikke mindre "vaskeffekt"?
Svar: Det er riktig også.

Konklusjon: JEG HAR RETT - JEG OGSÅ ;-)

No comments:

Besøkende