Monday, February 25, 2008

100% sukkersøtt

Nå skal vi bli sunnere. Spise mindre digg og snop - mer grønnsaker og helsekost. I den anledning har Rimi lansert "100% sukkerfrie kasser". Sjokoladen er borte og erstattet med småposer med gulrøtter og sukkerfrie varer. Herlig tiltak. Eller?

Når jeg går gjennom butikken tar jeg med meg det jeg trenger. Melk, brød, noe middagsmat, litt pålegg. Ikke noe ekstraordinært. En helt vanlig handlekurv. Så kommer jeg til kassen og ser plakatene. "100% sukkerfrie kasser". Hva skjer? Jeg blir minnet på noe jeg egentlig ikke trenger og ikke hadde tenkt på før jeg kom inn i butikken. Jeg snur meg og to meter bak kassen bugner hyllene av all verdens sjokolade og gosaker. Bare må... bare må ha det. Jeg går to meter bakover, finner en sjokalade og går to meter tilbake til kassen. Gulrøttene passerer ubemerket, jeg betaler og forlater butikken. Men litt ekstra sukkersøtt i handlekurven. Jeg gikk rett på.

2 comments:

Anonymous said...

Men hva følte du da du forlot butikken? Følte du deg lurt av systemet, eller var det du som lurte dem? Og viktigere: Var det en god sjokolade?! ;-)

For meg personlig betyr sukkerfrie kasser nada. Jeg er ikke noe særlig til søtmons, og kjøper hverken mer eller mindre søtt om det står her eller der. På H&M og Ikea derimot ... Lar meg lure av kassatilbudene støtt og stadig!

Sylvisvas said...

Godt spørsmål. Hvem lurte hvem? Jeg er usikker. Sjokoladen smakte godt da den ble fortært – så kom samvittigheten. Den litt dårlige samvittigheten. Den gikk fort over.

Sosial responsability er på full vei inn som profileringsfokus for butikker og bedrifter. Kampanjen til Rimi har sine svakheter. Sukkerfrie kasser står det – men det sukkersøte er provoserende nært kassene. Skal Rimi virkelig ta denne helt ut bør de flytte sjokoladen langt borte fra kassen og ha det kassenære området fylt av sunne varer. Men jeg har mine tvil om det skjer. Trade marketing – plasser varene der folk har lettest for å plukke de med seg. Å gjemme sjokoladene bort i en krok vil gi mindre handlekurver og redusert omsetning.

Hadde vært interessant å sett om omsetningen av sjokkis egentlig er falt – og om det grønne er økt. Sannsynligvis begge deler.

Ps: hvem er du?

Besøkende